PÒSTERS CNEA 2024
Al Congrés 2024 es van dedicar dos blocs del 26 de gener per a que administracions, empreses, entitats, centres educatius, universitats i centres de recerca poguessin presentar experiències, projectes o estudis relacionats amb l'educació ambiental i el lema del congrés "Construint comunitats cap a la justícia ecosocial".
Es va rebre 84 propostes, 62 de les quals es van exposar al Congrés en 8 aules paral·leles de diferents temàtiques. Cada comunicació va durar 5 minuts i en acabat, es va obrir un espai de preguntes i debat.
A continuació es recullen tots els pòsters rebuts:
PDF El Mapa Barcelona + Sostenible. Ajuntament de Barcelona
PDF Coneguem el Delta. Ajuntament del Prat de Llobregat
PDF Collserola, de realitat compartida a oportunitat de transformació? Consorci del Parc Natural de la Serra de Collserola
PDF H2O Connecta. Traçant ponts entre rius i societat. Sònia Sànchez-Mateo. Fundació RIVUS i Consorci Besòs Tordera
PDF Jornada de ciència climàtica al carrer. Alba Castelltort Valls i Esther González de Vicente - Institut ca n'Oriac
PDF Oasi Climàtic: com detectar nous refugis climàtics? Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal)
PDF Educació ambiental en una travessa per muntanya. Marina Garcia Larrey i Joana Sans Osanz - ISMAB
PDF Dilemma R. Diana Reinoso - Science for Change
PDF HOOP Trainers: gamificació per una ciutat més circular. Miguel Hernández i Mar Escarrabill - Science for Change
PDF Els futurs agents educatius. Mireia Esparza - Universitat de Barcelona
PDF COOLSCHOOLS: Acció climàtica des de les escoles. Isabel Ruiz Mallén - Universitat Oberta de Catalunya
PDF Itinerari ODS: creant hàbits per a un món millor. Fundació Educativa Vedruna Catalunya
1. Implicació de la comunitat local
Aliances i projectes compartits a l’escala local
El punt 3 del Decàleg del II CNEA “actuar al món local”, diu que aquest és l’àmbit més proper, vivencial i on aconseguir un impacte més perceptible.
2. Salut i benestar
Connexió amb la natura, les emocions i les cures
El punt 7 del Decàleg del II CNEA diu “tocar la fibra, evitar l’ansietat”, i aborda la importància de les emocions en l’EA i de cuidar la salut mental. Ara també es parla molt de la “prescripció de natura”, i de salut global, i sabem que la salut i la sostenibilitat també són dos temes molt potents quan s’uneixen.
PDF Com viure l'Esperança Activa?. Beatriz Salgado
PDF Escoles de ciutat que surten a la natura. Escola Tarlatana i Alba Sanuy Puche - Implícita
PDF El posicionament del futurs mestres sobre la pèrdua de biodiversitat. Chadia Rammou - Universitat de Vic - UCC
PDF Cuidem-nos! Una proposta didàctica. Xarxa d'Educadores i Educadors per a una Ciutadania Global
3. Justícia ecosocial
EA davant de problemàtiques i desigualtats ambientals i socials
El punt 1 del Decàleg del II CNEA diu “ara més que mai, cal una transformació col·lectiva”. Al III CNEA ja s'ha apuntat cap a un horitzó, la “justícia ecosocial”, i és que l’educació ambiental també té una llarga trajectòria treballant amb problemàtiques i desigualtats.
PDF Generació Reset. Reutilitza el mòbil per reiniciar el sistema. Laura Llobet i Reixach i Núria Sau i San Lluis - EduXarxa
PDF Dones en Rodes. Escola de Vida Les Planes - La Florida
PDF Projecte AULACRAM. Construïm un mar més sostenible: Oriol Estévez i Irene Antúnez - Fundació CRAM
PDF El riu no riu. Rafel Juanola - Institut Josep Brugulat
4. Nous llenguatges per a l’Educació Ambiental
Art i cultura
El punt 8 del Decàleg del II CNEA ja abordava que calen i estan aflorant nous llenguatges per a l’EA. L’art i la cultura destaquen per la seva facilitat per connectar amb les emocions.
PDF Naturalment. Núria Valls - Associació de Defensa i Estudi de la Fauna i Flora Autòctona
PDF Desperta, art i natura. Associació Animal Latitude
PDF CLIMATUBERS – El vídeo participatiu per a l’acció climàtica. Clara Ferrer i Anna Sanmartí - Ecoserveis i Ajuntament de Granollers
PDF Parcs i biblioteques…, naturalment! Sílvia Rabat - Diputació de Barcelona
PDF Projecte Blau, construïnt pau des de l'ombra. Escoles FEP
PDF L’educació ambiental, com la PLUJA FINA? Fundació VINCLES, participació, educació i sostenibilitat
PDF Què fan alumnes d'educació ambiental a una biblioteca? Marina Garcia i Toni Navarrete - ISMAB
PDF Mil anys de cels. Plataforma Vértices
PDF Tráns-ito. Xarxa d'Educadores i Educadors Plataforma Vértices
PDF L’Art com a eina per pensar els ODS.
Isidora Sáez-Rosenkranz - Universitat de Barcelona
PDF UrbamarBio: ciència ciutadana pel canvi de mentalitat social. Andrea Comaposada - Anel·lides, Barceloneta Proa a la Mar i Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC)
PDF Llegim el riu. Jose Luis Herrera i Montse Álvarez - Diputació de Barcelona
PDF EDUFIRE TOOLKIT - Els incendis forestals i el canvi climàtic. Fundació Pau Costa, Universitat Oberta de Catalunya, Leitrim County Council i Universitat de Lisboa Institut Superior d’Agronomia
PDF L’observatori de ciència ciutadana MINKA. Elisabet Bonfill - Institut de Ciències del Mar
PDF Ciència Ciutadana en Acció: el paisatge olfactori amb OdourCollect. Johana Burbano i Gemma Rodríguez - Science for Change
PDF ATMOOS. Mobilitat i contaminació atmosfèrica a les aules. Thigis Serveis Ambientals
PDF Teixint comunitat al voltant dels incendis forestals en el context de l’emergència climàtica. Míriam Arenas, Clàudia Torrens i Maria Cifre (CareNet - UOC)
5. Aprenentatge mutu
EA i ciència ciutadana
El Decàleg del II CNEA deia al punt 6 “ciència i educació, una simbiosi fèrtil”. Es destaca el paper de la ciència ciutadana i la oportunitat d'aprendre d'altres col·lectius que participen en un mateix projecte.
6. Governança i corresponsabilitat
Transformar des de la participació
El punt 9 del Decàleg del II CNEA “l’educació ambiental, una aposta necessària” fa èmfasi en la corresponsabilització de les organitzacions públiques i privades per enfortir l’educació ambiental, així com en l’empoderament dels individus i les comunitats a través de l’educació ambiental.
PDF Accions col·laboratives de neteges i recuperació de l’espai públic. Ajuntament de Barcelona
PDF Pla Clima Escolar. Ajuntament de Sant Joan Despí
PDF Patis pel Clima en Acció. El globus vermell i Lemur
PDF Sociocràcia a l’Institut ca n’Oriac. Alba Castelltort Valls - Institut ca n'Oriac
PDF Com apadrinem l'alzinar? Institut Joan Solà
PDF Horts Eco-Didàctics Universitaris per una transformació ecosocial. Mariona Espinet - Universitat Autònoma de Barcelona, Universitat del País Vasc i Universitat de Sevilla
PDF EMPREMTA CO4: Un projecte orientat als reptes de futur. Mariona Graell - Universitat Internacional de Catalunya
PDF EDUCLIMAD. Les assemblees escolars pel clima. Núria Monterde - Universitat Rovira i Virgili
PDF Els problemes socials rellevants dels estudiants de magisteri. Joan Callarisa - Universitat de Vic - UCC
PDF Conferència de joves "Tinguem cura del planeta". Xarxa d'Escoles per a la Sostenibilitat de Catalunya (XESC)
7. Consum responsable
Cultura de la sostenibilitat i circularitat
El punt 2 del Decàleg del II CNEA “L’educació ambiental és la resposta”, diu que l’EA és imprescindible per implicar la ciutadania en construir una nova cultura de la sostenibilitat i generar una transformació social col·lectiva. En una cultura dominant de consumisme, cal explorar iniciatives que aposten per l’economia circular.
PDF Tancant el Cercle. Núria Valls - Associació de Defensa i Estudi de la Fauna i Flora Autòctona
PDF Preciós Plàstic Eix Besòs. Maribel Jiménez - Associació Social Andròmines
PDF La Botiga: la garantia alimentària en el marc de les respostes ecosocials. Mònica Plana Izquierdo - Associació Benestar i Desenvolupament
PDF Cooltorise - Empoderament ciutadà per la pobresa energètica d'estiu. Clara Ferrer - Ecoserveis
PDF Com ens movem cap al residu zero? Go Zero Waste
PDF Retorn als orígens. Elena Andrés - Institut Provençana
PDF 30 escoles amb Projecte Slow Food Educa. Anna Raventós - Slow Food Educa Catalunya
PDF Km0 i transport d’aliments: maleta didàctica per a primària. Júlia Palau i Ferran Serra - Universitat de Vic - UCC
8. Disseny i gestió de l’Educació AmbientalReptes pedagògics i processos d'aprenentatge
El punt 4 del Decàleg del II CNEA “generar experiències transformadores” aborda un dels principals reptes pedagògics de l’EA: que les persones i les comunitats passin a l’acció. Al III CNEA es va proposar anar més enllà: necessitem accions col·lectives, que facin comunitat i aspirin a la justícia ecosocial.